PEMBACA BLOGKU

Bingkisan Kehidupan

Tuesday, August 23, 2011

Pecutan Permulaan






      Di dalam acara larian pecut 100meter.pelari yang terbaik dilihat pada kekuatan henjutan permulaan,ketepatan ,dan kepekaan pada bunyi letupan insyarat permulaan. Bukan sahaja menjadi satu kelebihan buat pelari yang memiliki ciri-ciri tersebut bahkan menjadi pengukur kualiti seorang juara pecut.tidak hairan sekiranya apabila diperhatikan ulang tayang video  perlahan seorang jaguh acara pecut dimana kebanyakan mereka telah mendahului  atau memintas pelari lain adalah  seawal larian.jadi tidak hairan mengapa jurulatih acara pecut sering memberi  penekanan kepada atlet pecut agar mendapat momentum yang terbaik diawal  pecutan.

Namun tidak dinafikan faktor fizikal dan stamina merupakan antara faktor penyumbang terbesar bagi seorang jaguh pecut.faktor stamina diperolehi bukanlah melalui keturunan tetapi melalui individu itu sendiri.stamina bukan diperolehi ketika pertandingan namun telah dibina bertahun-tahun oleh seseorang atlet.namun menjadi suatu trend dimana acara pecut 100m didominasi  oleh bangsa berkulit hitam (mudah kata darah afrika).tidak perlu dipersoalakan mengapa kerana semua telah mengetahui jawapannya iaitu mereka memiliki kelebihan dan jurang yang sangat besar pada faktor fizikal. Susuk tubuh yang tinggi dan sasa membuatkan mereka sukar digugat oleh mana-mana bangsa.mungkin itu satu anugerah buat mereka.

Pecutan akhir.
 Suatu yang unik untuk acara pecut 100m adalah diakhir larian, dapat dilihat mereka berlari bersahaja di 10m terakhir,seolah-olah telah diketahui siapa pemenang di 10m akhir. Namun logik sekiranya sudah diketahui kerana tiada apa yang boleh dilakukan di 10m terakhir melainkan meneruskan momentum yang sedia ada.




Penghujung Ramadhan.
 Sedar tak sedar ramadhan akan berlalu meninggalkan kita.ini bermakana pertandingan  dengan musuh tradisi  (syaitan) akan kembali berlangsung.musuh yang sangat bijak dan memiliki pengalaman dan taktik yang banyak untuk menewaskan lawannya. Seorang juara bukanlah dilihat dipermulaan tetapi dipenghujungnya,namun permulaan yang baik adalah antara faktor penentu dimana kedudukan kita dipenghujung. Mudah-mudahan selama sebulan latihan bersama jurulatih ramadhan dapat membina stamina iman yang kukuh untuk 11bulan perlawanan,dan mohon agar diberikan fizikal agama (spirits or religions) yang sasa untuk menjadi kelebihan disepanjang perlawanan dan digeruni lawan.seterusnya dapat istiqomah dengan rentak momentum yang sedia ada hingga penghujung kehidupan.





No comments:

Post a Comment