PEMBACA BLOGKU

Bingkisan Kehidupan

Tuesday, August 9, 2011

-BERIKAN AKU RINDU-


Di zaman Rasulullah S.A.W, tinggal  seorang lelaki bersama anaknya kecilnya Basyir. Disebabkan Basyir merupakan anak kesayangannya,kemana sahaja pergi Basyir akan bersama ayahnya. Basyir terlalu sayang dan cinta pada ayahnya.

 Suatu hari bergema seruan jihad,malam itu ayahnya berkata bahawa mereka akan terpisah lama,kerana Basyir terlalu muda di tidak dapat turut serta. Basyir terlalu sedih sehinggakan beliau telah mengikat kakinya bersama ayahnya agar mereka tidak terpisah. Subuh, ayahnya perlahan-lahan meleraikan ikatan dikaki tanpa disedari Basyir lalu terus menyertai jihad. Sedar daripada lamunan Basyir menyedari ayahnya tiada disisi.Beliau terus menangis semahu mungkin.

 Setiap hari beliau menanti kepulangan ayahnya diperbatasan.hari demi hari dan berbulan telah  berlalu.Basyir tetap menanti dengan penuh kesetian,sehinggalah suatu hari pulang pasukan jihad. Senyuman Basyir kembali terukir,sambil berlari-lari mencari kelibat ayahnya yang dirindui. Namun tidak kelihatan juga. Basyir bertanya kepada mereka tentang ayahnya namun tiada jawapan yg diperolehi.
Kerana terlalu sedih dan simpati kepada Basyir, mereka tidak mampu menyampaikan berita kesyahidan ayahnya. Basyir terus menanti dan menanti.sehinga berita ini sampai kepada Rasulullah SAW. lalu Baginda SAW sendiri bertemu Basyir.mendenagr berita tersebut,basyir terus menangis semahunya,melihat keadaan itu Baginda SAW memujuknya. Wahai Basyir ayahmu telah tiada namun anggaplah aku sebagai ayahmu dan AISYAH radia.huma sebagai ibumu.



No comments:

Post a Comment