PEMBACA BLOGKU

Bingkisan Kehidupan

Monday, August 15, 2011

-MASALAH-





Setiap manusia tidak terlepas daripada masalah.jika mengikut konsep islam ia dinamakan ujian daripada Allah swt buat hambaNYA.Cuma uniknya sistem Allah,kejayaan bukan diukur sejauh mana kita dapat menyelesaikan masalah itu,tetapi sejauh mana pergantungan,pengharapan,dan keyakinan kita padaNYA. Rest of that, ALLAH will solve your problem.

Pernahkah anda terfikir drpd mana virus komputer anda muncul dan siapa penciptanya??
Jawapanya  mudah anda pergi kedai komputer atau download antivirus. Si pembuat antivirus itulah yang mencipta virus,tiada mana-mana computer programmer yg mampu menghapuskan virus kecuali si pembuat virus.

Jadi kesimpulannya ialah si pembuat masalah sahaja yang mampu untuk menyelesaikan masalah itu. 
Betul ??

Contoh seorang pelajar yang sangat degil, sering buat masalah disekolah,bermacam –macam usaha dan ikhtiar telah dilakukan oleh ibubapa,guru,dan rakan-rakanya.merotan,membelasah,memulau,hantar kursus motivasi,tetapi keadaan tetap tidak berubah,masih tetap bermasalah.jadi masalah utama adalah pelajar itu sendiri kerana tidak mahu berubah dari menimbulkan masalah,sekiranya dia mengambil keputusan untuk berubah maka tiada  masalah lagi.

Tetapi Persoalanya adakah segala masalah kehidupan kita hari ini datang dari Allah swt??

YA

kenapa?? Bukankah ALLAH bersifat pengasih dan penyayang.

Supaya hubungan kita dgn pencipta sentiasa diperbaharui dan terbina
Apabila sampai satu tahap dimana tiada siapa yang kita rasa dapat menyelesaikan  masalah maka diakhirnya semua akan kembali pada tuhan,kerana hanya pencipta masalah sahaja yang dapat menyelesaikan masalah

.
Kisah benar orang yang Berjaya

Nabi Ayub as seorang insan yang diberi berbagai-bagai nikmat dalam kehidupanya. Kehidupan yang mewah,isteri yang cantik,dan anak-anak yg ramai.bertahun-tahun Baginda hidup didalam hidup penuh kenikmatan.namum seketika ALLAH SWT mengujinya kematian anak-anaknya,penyakit kulit yang begitu teruk yang menyebabkan isrteri Baginda meninggalkanya. Selama 70tahun Baginda hidup dalam keadaan sedemikian.namun hasil hubungan dan tawajuh yang tinggi maka datanglah bantuan ALLAH.sekelip mata kehidupanya kembali kepada asal. Apabila ditanya bagaimana keadaan beliau ketika diuji.
Jawapan  insan yang Berjaya
Saat itulah yang paling bahagia dalam hidupku,kerana setiap hari ALLAH swt menyampaikan salam kepadaku dan bertany “wahai ayub,bagaimana keadaan kamu pada hari ini ?”.

No comments:

Post a Comment