PEMBACA BLOGKU

Bingkisan Kehidupan

Tuesday, November 22, 2011

-SYUKUR-





Syukur  boleh di ibaratkan sesuatu  natijah atau kesan pemberian suatu pihak kepada pihak yang lain.
Contoh mudah disini Yasin fitri memiliki seorang sahabat yang sangat rapat,satu ketika Yasin fitri telah berpeluang untuk keluar negara.sebagaimana kebiasaan orang yang keluar negara pasti akan membawa pulang buah tangan ataupun “ole-ole” dari negara yang dikunjungi dan sering kali hanya orang2 yang penting   sahaja yang tersenarai dalam senarai yang bakal menerima buah tangan tersebut kerana ia terhad dan sukar untuk dibawa pulang. Jadi oleh kerana Yasin fitri memiliki seorang sahabat yang sangat rapat dan penting dalam hidupnya ,maka dia telah membeli sehelai baju buatan tangan yang hanya terdapat di negara tersebut.
Setibanya ditanah air Yasin bergegas kerumah sahabatnya untuk memberi buah tangan yg istimewa buat sahabatnya yg teristimewa.Setelah sahabatnya menerima buah tangan tersebut mimip muka berubah seakan mempamerkan perasaan gembira melhat keadaan itu Yasin fitri turut sama gembira,setelah sahabatnya memakai pakaian itu sendiri ,ternyata saiz baju tersebut tepat dan sangat padan dengan susuk tubuh sahabatnya.Bertambah gembira sahabat tadi terus memuji-muji Yasin fitri,terasa suatu nikmat di kalbu Yasin fitri mendengar pujian bertalu-talu sahabatnya itu kepadanya.

Selang beberapa hari Yasin fitri kembali berkunjung kerumah sahabatnya itu,apabila ingin melangkah masuk kerumah sahabatnya dia terkejut melihat baju pemberianya tempoh hari telah dijadikan alas kaki.Melihat keadaan demikian Yasin fitri bertanya pada sahabatnya kenapa berbuat demikian, dengan tenang dan yakin sahabatnya menjawab aku “aku rasa corak dan kain ini sesuai untuk dijadikan lap kaki.”  Bergegar hati yasin mendengar jawapan sedemikian sambil berkata “tapi aku beli dan hadiahkan untuk kau pakai.” Sekali lagi dgn selamba sahabatnya menjawab “alah ko dah bagi jadi baju tu dah jadi kepunyaan aku,suka hati aku la nak guna macamana.”.mendengar jawapan itu Yasin fitri terus meninggalkan sahabatnya itu. Sejak peristiwa itu apabila keluar negara dia tidak lagi membelikan buah tangan untuk sahabatnya itu.

##################################################################################

Hak-hak syukur  tidak hanya tertunai dengan kita hanya memuji si pemberi atau pun menunjukkan expresi gembira pada wajah.Ia hanya dapat tertunai dengan hanya disertakan sekali penggunaan yang betul atau tepat pada barang yang diberi itu.

Kita tidak pernah membuat tempahan untuk memiliki sepasang tangan,sepasang kaki,sepasang telinga,sepasang mata,sepasang lubang hidung,dan mulut ketika dilahirkan. Kita juga tidak pernah menerima bil daripada syarikat oxygen negara atas berjuta-juta hirupan udara yang kita perolehi.jadi ini bermakna,semua benda itu telah diberi  atas dasar hadiah pada kita.Namun sedar tak sedar setiap hari kita telah melukakan hati si pemberi hadiah itu melalui penggunaan yang salah atas hadiah yang tidak ternilai itu.

2 comments:

  1. KETIKA Saidina Umar al-Khattab mengerjakan tawaf di keliling Kaabah, beliau terdengar doa seorang lelaki.
    “Ya Allah masukkanlah aku dalam kumpulan orang yang sedikit.”
    Terkedu juga Saidina Umar dengan doa yang agak ganjil itu.
    Biasanya manusia suka kepada kumpulan yang ramai. Malah, kita sendiri mahu mempunyai ramai kawan. Jika pengikut ramai, lagi kukuh dan gah kita.
    Tetapi lain pula halnya dengan lelaki terbabit.
    Apabila ditanya, rupanya lelaki itu menjelaskan begini: “Tidakkah tuan baca dalam al-Quran. Allah menjelaskan ayat yang bermaksud:…sedikit sahaja di kalangan hamba-Ku yang bersyukur…” Rupanya, dia berdoa supaya menjadi golongan orang yang bersyukur.
    Daripada ayat itu, memanglah Allah memberitahu kita sangat sedikit orang yang tahu
    berterima kasih dan bersyukur. Tersenyum Saidina Umar.

    HANYA SEDIKIT GOLONGAN YANG BERSYUKUR,
    SEMOGA KITA ADALAH GOLONGAN YG SEDIKIT

    ReplyDelete
  2. InsyAllah.moga kita tergolong dlm golongan yg bersyukur.

    ReplyDelete