PEMBACA BLOGKU

Bingkisan Kehidupan

Wednesday, April 20, 2011

APA KATA MEREKA


Tidak pernah tercatat dalam sejarah kemanusian berlakunya suatu perubahan menyeluruh bagi sebuah bangsa sebelum atau sesudah itu.

Nabi Musa a.s mengenalkan kewujudan tuhan pada umatnya, Nabi Isa a.s pula pada dunia Romawi dan Nabi Muhammad s.a.w kepada dunia seluruhnya.

Napoleon Bonaparte (Maharaja Perancis 1769-1821 )


Ahli falsafah, ahli pidato, penyeru, penggubal undang-undang, pahlawan,penguasa idea, pengembali kepada garis fikiran rasional, pelopor kepada 20 empayar dunia dan 1 empayar rohani. Beliaulah Muhammad s.a.w. Untuk diukur kehebatan Muhammad s.a.w dengan penada aras,kita harus bertanya semula adakah seorang yang lebih hebat daripadanya?

Alphonse Lamontine (pujangga &negarawan Perancis 1790-1869)


Beliau satu-satunya manusia yang begitu cemerlang di kedua-dua bidang, agama dan dunia. Dari permulaan yang begitu daif, Muhammad s.a.w membangunkan dan menyebarkan salah 1 daripada agama besar dunia dan menjadi pemimpin Negara yang begitu effektif. Pada hari ini, 13 abad sesudah kewafatannya,pengaruhnya tetap segar dan bertenaga.

Michael H.Hart (Ahli sejarah,peyelidik,dan ahli matematik USA)





Saya ingin mendalami kisah hidup seorang manusia terbaik yang pada hari ini bekas pengaruhnya hidup di hati jutaan manusia. Saya penuh berkeyakinan bahawa bukan melalui mata pedang yang menempatkan islam di sisi peradaban hidup ketika itu. Mudah tanpa pernah memberatkan, kerendahan hati Nabinya yang amat berhati-hati dengan perkataannya,keperkasaan dan keberaniannya. Serta keyakinan mutlak kepada ALLAH s.wt dan semuanya. Dengan inilah islam hidup dan berhadapan dengan segala cabaran.

Mahma Ghandi (pejuang kemerdekaan India 1869-1948)


Saya yakin sekiranya seorang lelaki sepertinya memerintah dunia moden kini, beliau akan berjaya merungkai segala permasalahan hingga membuahkan ketenangan dan kebahagiaan hidup yang begitu didambakan. Eropah kini mula tertarik dengan ajaran yang dibawa oleh Muhammad s.a.w. Pada abad yang mendatang tidak mustahil ia akan mengiktiraf dan mempraktikkan ajaran tersebut dalam menghadapi masalah yang dihadapi.

Geoge Bernard sheus (jurucakap golongan siosalis,pemegang anugerah nobel 1925)

No comments:

Post a Comment