PEMBACA BLOGKU

Bingkisan Kehidupan

Wednesday, April 20, 2011

-Teruknya Kita-




Asrullah merupakan pemuda lingkungan 20-an.Beliau yatim piatu diusia belasan tahun. Oleh kerana tiada tempat bergantung dan berteduh (ibubapanya mati akibat kebakaran ) maka beliau telah mengambil keputusan untuk tinggal dimasjid. Ahli-ahli masjid memberi kebenaran untuk beliau menetap disitu kerana sedia maklum dengan musibah yg melandanya. Selepas bertahun-tahun tinggal dimasjid maka bilal(muazin) telah cuba berbual dengannya.


################################################################
Bilal : anak ni umur dah berapa?

Asrul : 24 tahun pakcik. Kenapa pakcik tanya?

Bilal : takde ape,Cuma pakcik kesian tengok kamu ni tinggal dekat masjid je.

Asrul : eh, takpe pakcik saya suka dengan kehidupan saya sekarang, saya rasa tiap waktu ALLAH s.w.t bersama saya. Selain itu juga lebih mudah saya beribadat,solat 5 waktu pun mudah jaga.

Bilal : alah nak beribadat boleh kat mana-mana je. Pakcik bukan ape cuma kesian dengan kamu ni,pakcik cadangkan kamu pergi cari kerja sekurang-kurangnya makan minum kamu terjamin.

Asrul : tapi pakcik bukan ALLAH s.w.t dah bagi jaminan untuk rezeki semua makhlukNya ke? Saya bukan tak mahu kerja Cuma saya takut lupa pada ALLAH s.w.t. selain tu saya rasa rugi kalau saya tinggalkan masjid ni.

Bilal : memang ALLAH s.w.t bagi rezeki, tapi kene usaha dan kerja tu salah satu usaha.

Asrul (dalam hati) : Ai, kudrat ALLAH pun ada tapi.kuasa ALLAH ada had ke atau bergantung dengan sesuatu keadaan. Aku salah faham ke pakcik ni salah sebut? Kenapa tak cakap memang kene kerja tapi ALLAH s.w.t yg bg rezeki.

Asrul : habis tu saya kene kerja ke pakcik untuk makan?

Bilal : yela.

Asrul : oWwh, saya lupa nak bagi tau pakcik. Sebenarnya ada seorang tambi kat hujung kampung ni. Kerjanya jual roti,jadi dia dah janji dekat saya setiap hari dia akan datang dan bagi saya roti secara percuma. Saya rasa cukup dah roti tu untuk saya makan setiap hari. Jadi sekarang pakcik izinkan tak untuk saya terus iqtikaf dekat masjid ni tanpa bekerja?

Bilal : erm, cakap la awal-awal,kalau macam tu takpela.pakcik ingat kamu takde sumber makanan tadi.baiklah pakcik balik dulu ada kerja kat rumah. Assalamualaikum.

Asrul : waalaikumsalam.

Asrul (dalam hati) : Ai,peliknya pakcik ni islam dah islam dah,sembahyang dah sembayang dah. Tapi macamana dia boleh lebih yakin dengan janji si tambi dari janji ALLAH s.w.t, tentang rezeki aku.Tadi cakap memang ALLAH s.w.t bagi rezeki tapi kene usaha pastu bila aku cakap tambi tu janji nak bagi aku makan kenapa dia taknak cakap memang tambi hantar makanan tapi kene kerja.

No comments:

Post a Comment