PEMBACA BLOGKU

Bingkisan Kehidupan

Friday, April 8, 2011

----HIJAU HANYA SEKALI----

Sekiranya anda pemerhati alam yg baik,pasti anda  peka dengan setiap perubahan alam yg berlaku.Namun  mungkin kerana terlepas pandang kita gagal mengesan bahawa alam sedang memberi isyarat  pengajaran kehidupan kepada kita.Mudah dan terhibur melihat daun-daun  berguguran,namun kita tetap gagal mengesan sebarang isyarat disitu.Cuba cabar minda anda sekarang apa yg anda dapat pengajaran melalui daun-daun berguguran?.. Kadang-kadang guru2 kita tidak memberikan pengajan terus kepada kita tapi melalui kiasan supaya kita dapat berfikir dgn lebih dlm dan semestinya ingin menguji kebijaksanaan kita,dan sekiranya anda dapat memahami kiasan guru anda pertama anda akan berasa puas dan anda boleh menyeragamkan pengajaran guru anda dengan kefahaman anda sekaligus pengajaran itu akan berada lama dalam ingatan anda.
        Berbalik kepada daun berguguran. Cuba anda perhatikan warna daun yg gugur. Di situ satu ketetapan telah dibuat bahawa bukan hanya faktor daun layu (warna coklat) sahaja sebab utama utk gugur namun terdapat juga yg masih segar (warna hijau) yg turut sama berguguran dan ada juga daun yg baru ingin mekar turut rebah di dada bumi.Itu ketetapan.Ketetapan yg sama juga berlaku pada manusia,tiada sebab yg mengatakan orang muda tidak akan mati dan orang tua akan mati dahulu. Perkara ini sudah terbukti. Siapa yg mampu tukar ketetapan ini?.Ahli sains? jurutera? Pakar alam? Ahli farmasi? Doktor? Raja?Panglima perang? Silakan. Anda akan melihat mereka yg kelihatan hebat  seperti keanak-anakan bila berhadapan dgn ketetapan ini. Hebat Si Pembuat Ketetapan ini,tiada siapa yg mampu merombak ketetapaNya.
           Seterusya cuba anda perhatikan pula daun yg masih terpaut di dahan. Kali ini sungguh unik pengajaranNya.sekiranya ada daun yg telah gugur maka tunas akan menumbuhkan daun baru. Satu lagi ketetapan dapat dilihat disini,walaupun yg baru tumbuh itu kelihatan sama dengan daun yg lama namun ia sama sekali tidak sama. Daun yg lama tidak dihidupkan semula namun diganti dgn daun lain yg sejenis.
Jadi posisi yg di tinggalkan akan terus diganti sehingga ketetapan yg terakhir pula berlaku iaitu penghujung tempoh hidup si pokok.
Disini dapat dilihat manusia yg pergi dari alam ini tidak akan dihidupkan semula,dan posisi mereka akan terus diganti dan diganti. Peluang utk si daun menghijau hanya sekali dan tidak pernah kita lihat daun yg layu keseluruhnya kembali hijau.Muda hanya sekali, hebat teknologi pun tidak akan mampu mengembalikan si tua kepada si rupawan .Terbukti disini kita dikawal oleh satu sistem yg tidak mampu kita ubah.
Namun tidak mustahil bg Si Pembuat Ketetapan ini utk mengubah ketetapanNya kerana ia Berkuasa penuh pada sistemnya. Jadi adakah anda dapat merasa  sesiapa yg membuat ketetapan yg menabjubkan ini????atau anda dapat merasa sesiapa yg mampu mengawalnya???

No comments:

Post a Comment